Ќа початку XIX стол≥тт¤ основою б≥серних вишивок було полотно, в ¤кому кожна сторона кл≥тинки дор≥внювала двом ниткам основи. Ќаприк≥нц≥ 1830-х рок≥в почали використовувати дл¤ основи канву з паперу з круглими д≥рочками, в≥дстань м≥ж ¤кими в≥дпов≥дала розм≥ров≥ б≥серинки. ѕо¤ва канви, хоч ≥ спростила роботу майстринь, водночас значно пог≥ршила естетичн≥ й техн≥чн≥ властивост≥ вироб≥в. ѕ≥зн≥ше почали використовувати канву з тканини, що значно зб≥льшило розм≥р кл≥тинок, отож ≥ малюнка. р≥м вишивки, дл¤ виготовленн¤ б≥серних вироб≥в часто застосовували в'¤занн¤ гачком.
¬ишивка б≥сером широко побутувала ¤к у вищих сферах сусп≥льства, так ≥ в пом≥щицькому середовиш≥. ¬ишивали не т≥льки доньки пом≥шик≥в, а й сам≥ пом≥щиц≥, виготовл¤ючи величезну к≥льк≥сть р≥зноман≥тних вироб≥в з б≥серу дл¤ того, щоб прикрасити власний побут. ÷е р≥зноман≥тн≥ гаманц≥, сумочки, портмоне, чохли дл¤ мебл≥в, вставки на ломберн≥* столики, обкладинки альбом≥в, картини (¤к ≤з жанровими сюжетами, так ≥ з р≥зноман≥тними кв≥тковими букетами, романтичними пейзажами).
Ѕагато вишивали також ≥ в монастир¤х на замовленн¤ св≥тських людей. ÷≤ вишивки вир≥зн¤лис¤ особливою досконал≥стю художнього й техн≥чного виконанн¤.
” панських майстерн¤х ж≥нки-кр≥пачки дл¤ потреб пом≥щика та його родини виготовл¤ли численн≥ вироби, ¤к≥ вражають складн≥стю вишивки, на виконанн¤ ¤коњ витрачалось ≤нод≥ по к≥лька рок≥в.
¬ишиванн¤м захоплювалис¤ не т≥льки ж≥нки, а й чолов≥ки. ќбраз губернатора, ¤кий вишиваЇ, - то не лише творча фантаз≥¤ √огол¤. ÷е був типовий факт того часу. «а згадками сучасник≥в, ≥ сам √оголь любив вишивати, але приховував це в≥д сторонн≥х. ѕодобалос¤ вишивати також ≥ ЋЇрмонтову.