В ансамблі жіночого народного одягу основна увага приділялася багатоорнаментованій
сорочці. Подільські сорочки вирізняються не тільки різноманітністю крою, а й
витонченістю й багатством декоративного оздоблення. Крій сорочки зумовлює місця
розташування вишивки, її композицію. Декоративний акцент у жіночій сорочці зо¬середжено
на рукаві, тій його частині, що зветься поли¬ком. Рукав поділяється на три частини: верхню
(«поверх-ниця»), середню («найширший полик») та нижню («під¬опліччя»). Вишивка на поликах
І верхній частині рукава іастосовувалася дуже давно, це відгомін праслов'янської
символіки, підкреслення сили і вправності руки. Обов'яз¬кова наявність вишитих поликів на
рукавах зафіксована на Поділлі в документах XVIII століття. Для сорочок Лі-тинського
району Вінницької області характерне «підопліч¬чя», яке Іноді вдвоє довше за орнаментальну
смугу поли¬ка й часто декорується не суцільною смугою вишивки, а окремими мотивами
орнаменту — «одскочками», у свят¬кових сорочках прикрашався весь рукав («порукав'я»).
У подільських сорочках, окрім рукава, оздоблюються вузькими симетричними смугами орнаменту
площини навколо розрізу пазушки-впогрудки» І «побічниці», або «приборки», які йдуть
паралельно «погрудкам». Орнамент апогрудок» часто переноситься й на спину сорочки. Цей
принцип розміщення вишивки на спині і грудях харак¬терний як для східних, так і для
західних районів Поділля. У вишивці Східного Поділля переважають гео¬метричні мотиви
складних сполучень. Мініатюрна роз¬робка їх справляє враження дорогоцінної мозаїки.
На Вінниччині своєю бездоганністю й витонченістю вирізняються вишивки сіл Клембівка, Стіна, Яланець та Городківка. Тут здавна вишивка стала промислом не ли¬ше для жінок, а й для чоловіків. Звідси вироби потрапля¬ли на ярмарки Києва, Санкт-Петербурга, Парижа, виру¬шали в далеку подорож по світу. У 1892 році в газеті «Буковина» Михайло Коцюбинсь¬кий у статті «Вироби селянок Поділля на виставці в Чи¬каго» з жалем писав про тяжкі умови праці талановитих вишивальниць села Клембівка. Розуміючи величезне зна¬чення мистецтва вишивки, він закликав: «Давно вже по¬ра звернути увагу на народний промисел і всілякими за¬ходами підняти його».