Все Об Истории Вышивки.

Перлинами світового мистецтва слід визнати роботи Марії Мазепиної, шо нині дбайливо зберігаються в Національному Києво-Печерському історико-культурно-му заповіднику. Цс пелена «Христос, Богоматір, Іоанн Богослов» (1689 р.), «Покрова Богородиці» (1692 р.), палиця «Вручення ікони» (1689 р.) та інші. Цікавою є палиця «Вручення ікони». У центрі на троні з почтом янголів

сидить у короні й зі скіпетром Богородиця. Праворуч - АнтонІй і Фсодосігі Печерські, ліворуч - постаті в українському вбранні. Найстаршого - гетьмана Мазепу - зображено з бородою, вусами, довгим чорним волоссям, у жупані. Він шанобливо приймає від Богородиці ікону. Праворуч від нього - безвусий юнак у кунтуші, за ним шс двоє молодих людей і літня жінка, в зображенні якої ми впізнаємо гаптований портрет ігумені Марії. Алалії історичних джерел доводить, їло ця палиця відтворює легенду про ікону Рудницької Богоматері, яка зберігалася її монастирі І якою опікувався гетьман. Самійло Величко розповідає в літописі про цю подію, зазначаючи, шо в 1689 році священик з Рудні переніс Ікону до Вознесенсь-кого монастиря й шо вона вславилася своїми чудотворними діяннями. Попри неодноразові прохання архімандрита, гетьман заборонив переносити ікону до Києво-Печерської лаври. Палицю було вигаптувано в майстернях Вознесенеького монастиря з нагоди освячення ікони Рул-ницької Богоматері.


Мазепина доба розбудови національної культури характерна поширенням ікон «Покрови Богородиці». Запровадження свята Покрови й пов'язаної з ним ідеї по-кровительства столичному містові та заступництва від загарбників іншої віри було важливим підґрунтям усталення цього культу. Пелена «Покрова Богородиці» (1692 р.) була тісно пов'язана з меценатською діяльністю гетьмана, утвердженням його політичних поглядів.


За легендою, Богородиця з'явилась у Влахернськом храмі як імператриця в порфирі візантійських цариць і. оскільки це видіння було о четвертій годині ранку, то, за традицією, фігури слід зображувати у вогняному освітленні. Саме так, у короні, і зображено Богородицю. Тонкі переливи золотої нитки, промені кола наче передають вогняне сяйво, що особливо підкреслене м'яким глибоким кольором темно-вишневого оксамитного тла. В кутах - зображення євангелістів і по боках - на повний зріст постаті преподобних Антонія та Феодосія Печерських у їхній сталій іконографії: світлобородий з покритою головою АнтонІй І темно-русий з непокритою - Феодосій. Наявність цих двох постатей, без сумніву, вказує на київське походження пам'ятки.

Високий рівень гаптарської техніки, підписна дата (1692 р.) вказують, що то був коштовний подарунок. Ця пелена - дар гетьмана Мазепи. Вона була ви-кшшнп в Печерському Вознесенському монастирі за участі іі-умені Марії Магдалини Мазепиної.

Серед традиційних зображень було вигаптувано по-ЄТШІ ктитора* - гетьмана Мазепи та ігумені Марії. Його ЮЙрнження передає риси обличчя, відтворені у вівтарі Успенської церкви Києво-Печерської лаври, а образ Іг\-МСИІ має прямі аналогії з її портретом з Краківського музею, На цій гаптованій пелені Мазепа має статечний вигляд чоловіка середнього віку з чорними вусами, бородою І дошим волоссям. Поряд із ним - його мати ігуменя Мпрія Магдалина. Вона в намітці, шо огортає голову й ІІЛІШМ довгим кінцем спускається додолу.


Сайт создан в системе uCoz